7månader och 9dagar efter din artonårsdag står solen och månen som när du föddes

På tunnelbanan denna eftermiddag satte jag och Mathilda oss bredvid två söta tanter. Damen bredvid mig frågade direkt vad vi hette och hur gamla vi var, hon berättade att hennes dotter var 5 år äldre än oss och precis blivit gravid. Hon sa även att det är synd att människor inte pratar med varandra i b.l.a. lokaltrafiken och att hon dock druckit lite glögg nu men man kan ju prata annars också. Hon hade en flaska i sin väska och det märktes att hon var påvärkad men bara så att hon var extra pratglad. På 10 stationer hann jag få veta att den ena damen hade, vid 18 års ålder flyttat ihop med en man i skärgården för att få fly allt. Hon hade två barn med skärgårdsmannen (fick se bild på hennes barn och hennes pappa) men hade skillt sig och flyttat till stan, en av anledningarna vara att han var snickare men lagade aldrig deras eget hus som ruttnade ihop. Den andra damen besökte ofta tyskland som ung och bodde hoss sin mormor. På helgerna brukade hon klä upp sig med sin mormor och gå på stan och spana in killar. Hennes mormor brukade också berätta för främingar på bussen "att i Stockholm där går det isbjörnar på gatorna". Hon sa även att 7 månader och 9 dagar efter att man fyllt 18 står solen och månen på exakt samma plats som den gjorde när man föddes och den dagen kommer du inspireras av någon/något till vad du ska göra resten av ditt liv. 
 
Det är synd att inte fler personer pratar på tunnelbanan, och att det ofta krävs alkohol för att ha en pratstund med främlingar. Istället för att sitta tysta och stirra ner i mobilen för att undvika ögonkontakt kunde man få höra på livshistorier! 
 
2 bilder som inte passar med inlägget alls, kan ni gissa vad jag har fotat? 
 
 

Kommentarer:

1 Ida ☯ the sky under the sea :

skriven

Vilken fin text. Det som hände. Önskar alltid att jag vågade eller att någon vågade prata med mig.

Kommentera här: